Monday 9 December 2013

Masjid Kampung Sungai Udang





Masjid Baharu Sungai Udang

            Masjid wajib dibangunkan dan dipelihara oleh umat Islam kerana ianya bukan sahaja menjadi tempat ibadah untuk mendekatkan diri kepada Allah, tetapi juga tempat dipancarkan kekuatan keimanan dan ketaqwaan, kemajuan rohani dan jasmani, perpaduan dan kekuatan umat tanpa mengira warna kulit, keturunan, pangkat dan kedudukan.

            Orang yang mengimarahkan masjid kerana menunaikan  ibadah samada dalam bentuk hubungan manusia dengan Allah ataupun hubungan sesama manusia adalah disifatkan orang yang beriman  kepada Allah dan  hari Akhirat, mendirikan solat dan menunaikan zakat. Ini bertepatan dengan firman Allah s.w.t yamg bermaksud: “Bahawasanya yang layak memakmurkan (menghidupkan) masjid-masjid Allah ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari Akhirat serta mendirikan sembahyang dan menunaikan zakat dan tidak takut melainkan kepada Allah, (dengan adanya sifat-sifat yang tersebut) maka adalah diharapkan mereka menjadi dari golongan yang mendapat petunjuk.”  (Surah Al-Taubah:18).

            Lantaran itu Masjid ini telah dibina,  Pembinaannya berlaku sekitar tahun 1948.  Dibina hasil dari sumbangan dan derma penduduk tempatan.  Masjid ini siap dibina dan digunakan sekitar Tahun 1950 setelah perpindahan dari Kampung Tengah (Sebelah Balai Bomba) ke Masjid ini selepas selesai Solat Jumaat yang telah diimamkan oleh Allahyarham Haji Zainal Abidin (dikenali sebagai Tok Guru Haji Bidin – Masjid yang dinamakan dengan nama Allahyarham terletak di Sura Gate).


Masjid Lama Sungai Udang
 
            Setelah negara mencapai Kemerdekaan  dan  kemajuan, jumlah penduduk Daerah Dungun dan Kampung Sungai Udang semakin bertambah. Pada tahun 1972, Masjid Kampung Sungai Udang telah diperbesarkan juga hasil dari kutipan dan derma yang dikumpulkan. Masjid ini merupakan Masjid utama di Daerah Dungun sebelum Masjid Tengku Intan Zaharah di Kampung Molek dibina.
  
            Masjid lama ini telah dirobohkan setelah siapnya sebuah Masjid Baru yang moden bagi mengantikannya. Masjid baru  ini telah diRasmikan oleh Kebawah Duli Yang Maha Mulia Al Wathiqu Sultan Mizan Zainal Abidin pada 27 Sep 2013 bersamaan 21 Zulkaedahb1434H dan dinamakan Masjid Al Salikin Sungai Udang.

Masjid Baharu semasa proses pembinaan.



Masjid Al Salikin Sungai Udang

*Cerita ini adalah hasil dapatan daripada penceritaan orang lama dan hasil bacaan. Sekiranya terdapat sebarang pembetulan, bolehlah meninggalkan komen di ruangan komen dibawah.

No comments:

Post a Comment